پیش از اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی باید اقناع‌سازی می‌شد

به نقل از : اتاق ایران آنلاین

هادی حق‌شناس اقتصاددان با اشاره به تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: انتظار می‌رفت با تجربه سال ۹۸ و شوک قیمت بنزین به مردم، این بار دولت پیش از انجام این کار بزرگ به اقناع‌سازی مردم می‌پرداخت. اما متأسفانه دولت هم‌زمان با اجرای این طرح به بیان دلایل آن پرداخت؛ یعنی وقتی یارانه آرد صنف و صنعت حذف و ماکارونی کمیاب و نایاب شد، رسانه ملی و دولت شروع به اقناع‌سازی مردم کردند.

او در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» افزود: دو نکته را نباید فراموش کنیم. اول اینکه اقتصاد ایران نمی‌تواند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را ادامه دهد. در آن مقطع که ارز ۴۲۰۰ تعیین شد اصلاً کسی فکرش را هم نمی‌کرد که قرار است تخصیص این ارز به کالاها قرار است این اندازه طولانی شود. البته بخشی از کالاها در طول سنوات گذشته از شمول این ارز حذف شد و بیشتر کالاهای اساسی نظیر دارو و نهاده‌های دامی و گندم باقی ماند. بنابراین ارز ۴۲۰۰ تومانی دیر یا زود باید حذف می‌شد.

حق‌شناس ادامه داد: نکته دوم اینکه قوت لایموت مردم نان است و اگر این موضوع دچار مشکل شود آثار زیان باری خواهد داشت. فلسفه پرداخت یارانه‌ها این بود که مردم از حداقل امنیت غذایی و درمانی برخوردار باشند.

او تأکید کرد: بنابراین دولت کار بسیار سختی را شروع کرده و امیدواریم این اصلاحات با حداقل عوارض به اتمام برسد و دهک‌های کم‌درآمد که تحت فشار شدید تورم و گرانی هستند با حذف یارانه آرد برای صنف و صنعت مشمول گرانی نان نشوند تا بیش از این آسیب نبینند.

حق‌شناس با انتقاد از یک‌صدا نبودن دولت در چگونگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: در حالی که معاونین وزارت اقتصاد می‌گویند یارانه نان به نانوا پرداخت خواهد شد اما معاون اقتصادی رئیس‌جمهور می‌گوید دهک‌های درآمدی مختلف یارانه نقدی دریافت می‌کنند. این نشان می‌دهد هنوز اجماعی در نحوه اجرای طرح در دولت وجود ندارد. این موضوع مردم را بیشتر سردرگم و نگران می‌کند. اگرچه آن‌طور که رئیس‌جمهور تأکید کرده دولت می‌خواهد هزینه نان مردم افزایش پیدا نکند. بنابراین دولت یا باید یارانه آن را به نانوا بپردازد یا به طور مستقیم به خود مردم.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: طبیعی است که پرداخت یارانه نقدی به مردم، به تورم دامن خواهد زد. دولت باید کاری کند با همان هزینه قبلی نان را دریافت کنند و مکانیزم پرداخت یارانه باید به گونه‌ای اعمال شود که هزینه مردم افزایش پیدا نکند.

حق‌شناس بیان کرد: طبیعی است که اگر اقتصاد ایران در شرایط باثبات تیر بود و مثلاً تورم آن یک‌رقمی بوده و شرایط بازرگانی کشور عادی بود شاید اصلاحات اقتصادی عوارض کمتری داشت. اما به هر دلیل اقتصاد ایران مشکلات خود را دارد و ما ناچار به انجام این اصلاحات هستیم. اما با مدیریت بهتر دولت می‌توان عوارض گریزناپذیر این اصلاحات را کاهش داد.

منبع خبر : اتاق بازرگانی ایران

باز نشر : بازرگانی رهروان تجارت کهن

دیدگاه ها (0)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x