افتتاح نیروگاه خورشیدی در بحرین/ کشورهای عربی حامی انرژی‌های تجدیدپذیر

بحرین در راستای تعهد خود به توسعه پایدار، یک نیروگاه خورشیدی 4.7 مگاواتی افتتاح کرد. آیا دیگر کشورهای عربی برنامه‌ای برای انرژی تجدیدپذیر خود دارند؟

 شیخ خالد بن عبدالله آل خلیفه معاون نخست وزیر بحرین، سوم مارس (13 اسفند) یک نیروگاه خورشیدی ۴.۷ مگاواتی را برای تولید برق، با استفاده از پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک افتتاح کرد.

 این نیروگاه خورشیدی توسط شرکت ایمریس الزیانی اداره می‌شود و در دهمین سالگرد تاسیس این شرکت به بهره‌برداری رسیده است. در این مراسم، یاسر حمیدان وزیر برق و آب و عبدالله بن عادل فخرو وزیر صنعت و تجارت نیز حضور داشتند.

بحرین به دنبال کاهش انتشار کربن با افتتاح نیروگاه خورشیدی

شیخ خالد بن عبدالله آل خلیفه معاون نخست وزیر بحرین، در مراسم افتتاح این نیروگاه خورشیدی بر نقش بخش خصوصی در افزایش امنیت محیطی و تلاش‌های آن برای کاهش 30 درصدی انتشار کربن تا سال 2035 و رسیدن به هدف کربن خنثی تا سال 2060 تاکید کرد.

 همچنین او بر اشتیاق این کشور به مقابله با چالش‌های محیط‌زیستی و حفظ محیط زیست و منابع، در راستای چشم‌انداز اقتصادی 2030 بحرین و برنامه دولت (2023-2026) تاکید کرد.

شیخ خالد همچنین بر تنوع بخش صنعتی بحرین و تلاش برای هدایت سرمایه به صنایع خاص و پیشرفته [از جمله تاسیس این نیروگاه خورشیدی]، برای دستیابی به استراتژی بخش صنعتی دولت (2022-2026) تاکید کرد.

این استراتژی بر اعمال اقتصاد چرخشی و حاکمیت محیط‌زیستی و اجتماعی برای ارتقاء بخش صنعت، کمک به تولید ناخالص داخلی، افزایش صادرات با منشاء ملی و ایجاد مشاغل جدید تمرکز دارد.

به گفته خالد الزیانی، مدیر عامل شرکت ایمریس، با نصب 8600 پنل در این نیروگاه خورشیدی، انتشار کربن به میزان قابل توجه پنج هزار تن در سال کاهش می‌یابد که 15 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای شرکت را تشکیل می‌دهد. این پنل‌ها همچنین 25 درصد از برق مصرفی شرکت را تولید خواهند کرد.

افتتاح این نیروگاه خورشیدی گامی مثبت برای افزایش امنیت محیطی و تنوع بخش صنعتی در بحرین است.

نقش بخش خصوصی در این زمینه بسیار مهم است و امیدواریم شاهد مشارکت‌های بیشتر بخش خصوصی در توسعه پایدار باشیم.

کشورهای عربی به انرژی‌های تجدیدپذیر روی می‌آورند

بر اساس گزارش سازمان Global Energy Monitor، علاوه بر بحرین، دیگر کشورهای عربی در خاورمیانه و شمال آفریقا در حال برنامه‌ریزی برای ۷۳.۴ گیگاوات پروژه‌های بادی و خورشیدی در مقیاس شهری هستند. این رقم نشان‌دهنده افزایش بیش از پنج برابری ظرفیت فعلی و گامی بزرگ برای دور شدن از وابستگی به نفت و گاز است. کشورهای منطقه، از جمله برخی از تولیدکنندگان پیشرو نفت در جهان، بیشتر به تاسیس تعدادی نیروگاه خورشیدی متمایل شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود تا پایان دهه جاری بیش از ۴۹.۵ گیگاوات پروژه‌های خورشیدی در مقیاس صنعتی در این منطقه به بهره‌برداری برسد.

همچنین پروژه‌های انرژی بادی تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۱.۳ گیگاوات به ظرفیت تولید برق منطقه اضافه می‌کنند. در حالی که یک نیروگاه خورشیدی 12.5 گیگاواتی در عمان برنامه‌ریزی شده است تا سال 2038 به صورت آنلاین اجرا شود.

عمان، مراکش و الجزایر با مجموعاً بیش از ۳۹.۷ گیگاوات پروژه‌های مربوط به انرژی و نیروگاه خورشیدی و بادی، به عنوان پیشگامان در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه شناخته می‌شوند.

عمان در صدر فهرست کشورهای عربی در حال گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های سبز قرار دارد.

این کشور 15.3 گیگاوات پروژه و نیروگاه خورشیدی در حال اجرا یا در حال برنامه‌ریزی دارد که بسیار فراتر از ظرفیت 0.3 گیگاواتی نیروگاه‌های گازی و 0.04 گیگاواتی پروژه‌های برق از نفت در این کشور است.

مراکش با 14.4 گیگاوات پروژه‌ و نیروگاه خورشیدی و بادی در مقیاس شهری که برای پنج سال آینده برنامه‌ریزی شده است، در رتبه دوم قرار دارد. این رقم شش برابر ظرفیت گازی است که آفریقای شمالی قصد استقرار آن را دارد.

اکنون، مصر با 3.5 گیگاوات، امارات با 2.6 گیگاوات و مراکش با 1.9 گیگاوات، بیشترین ظرفیت تولید برق خورشیدی و بادی را در بین کشورهای عربی دارند. نکته قابل توجه این است که اندازه پروژه‌های انرژی پاک در منطقه به طور قابل توجهی بزرگتر از دیگر نقاط جهان است.

میانگین اندازه انواع پارک‌ و نیروگاه خورشیدی در این منطقه حدود چهار برابر و مزارع بادی بیش از یک و نیم برابر بزرگتر از متوسط جهانی است. این نشان‌دهنده تعهد جدی کشورهای عربی به توسعه و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و پایدار است.

منبع : تجارت نیوز

باز نشر : رهروان تجارت کهن

دیدگاه ها (0)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x