کشتیرانی سبز؛ راهکاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

کشتیرانی از بزرگترین منابع گازهای گلخانه‌ای است و 3 درصد از انتشار جهانی دی‌اکسید کربن را در اختیار دارد. کشتیرانی سبز می‌تواند در تغییر شرایط موثر باشد.

 کریدور کشتیرانی سبز مسیری بین بنادر مختلف است که از روش‌های حمل‌ونقل بدون آلایندگی استفاده می‌کند. این امر مستلزم استفاده از فناوری‌ها و مقررات سبز است که از حمل‌ونقل سبز پشتیبانی می‌کند. موقعیت این مسیرها می‌تواند از مسیرهای کوتاه داخلی تا مسیرهای طولانی‌تر بین کشوری متفاوت باشد که دومی به دلیل نیاز به توافق چندین طرف در مورد قوانین و مقررات مسیر، پیچیده‌تر است.

 توسعه کریدورهای کشتیرانی سبز با تلاش کشورها و شرکت‌های دریایی برای حمایت از گذار سبز جذاب‌تر می‌شود. در حال حاضر، صنعت کشتیرانی حدود 3 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را تشکیل می‌دهد و سالانه حدود 1 میلیارد تن دی اکسید کربن آزاد می‌کند. در همین حال، کشتیرانی 80 درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد، رقمی که انتظار می‌رود به لطف جهانی شدن و رشد جمعیت افزایش یابد. با این حال، کشتیرانی در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای به عنوان یک صنعت سخت در نظر گرفته می‌شود که به شدت به سوخت‌های فسیلی برای تامین انرژی کشتی‌ها و عملیات درون بندری متکی است.

اهداف سازمان بین‌المللی دریانوردی

سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) قصد دارد تا سال 2050 انتشار گازهای گلخانه‌ای این صنعت را به نصف کاهش دهد که به سرمایه‌گذاری عظیم در فناوری‌های پاک، کشتی‌های مدرن، زیرساخت‌های بندری، سوخت‌های کشتیرانی سبز و دیجیتالی کردن عملیات نیاز دارد. انتظار می‌رود ایجاد کریدورهای کشتیرانی سبز با تشویق قدرت‌های مختلف برای کار در جهت یک هدف جمعی، به کربن‌زدایی صنعت کشتیرانی کمک کند.

در سپتامبر امسال، بنادر لس آنجلس، لانگ بیچ و شانگهای اعلام کردند که قصد دارند «اولین کریدورکشتیرانی سبز اقیانوس آرام» را توسعه دهند. بنادر در حال همکاری با برخی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی و صاحبان کالا هستند تا مشارکت کریدور کشتیرانی سبز را توسعه دهند. این سه بندر طرح کلی طرح اجرای کریدور کشتیرانی سبز خود را با هدف کاهش انتشار کربن در یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای کشتیرانی کانتینری جهان در اقیانوس آرام رونمایی کردند.

هدف کریدورهای کشتیرانی سبز کربن‌زدایی است

برنامه مورد اشاره، به عنوان بخشی از  طرح C40 Cities انجام می‌شود  که هدف آن کربن‌زدایی چندین شهر بزرگ جهان است. این گروه امیدوار است تا اوایل سال 2025 اولین کشتی‌های دارای کربن کاهش یافته یا صفر را در این مسیر راه اندازی کند. این تنها کریدور نیست که کربن‌زدایی می‌شود، بلکه برخی از شلوغ‌ترین بنادر جهان نیز می‌توانند طرحی را برای دیگر بنادر بزرگ فراهم کنند. این مشارکت به دنبال گسترش استفاده از نیروی زمینی و همچنین توسعه زیرساخت‌ها برای حمایت از تولید سوخت کشتیرانی سبز خواهد بود

ژن سروکا، مدیر اجرایی بندر لس آنجلس، در مورد این کریدور کشتیرانی سبز توضیح داد: «کریدور سبز فرا اقیانوس آرام، الگویی برای همکاری جهانی مورد نیاز به منظور تسریع تغییرات در سراسر صنعت دریایی خواهد بود. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کریدور، تاثیر قابل توجهی را بر حجم انتشار کلی کربن می‌گذارد. بیشتر انتشارات مربوط به جابجایی محموله با کشتی در قسمت میانی اقیانوس، از سفر بین بنادر رخ می‌دهد. این کریدور به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در میانه اقیانوس کمک می‌کند.»

ماریو کوردرو مدیر عامل بندر لانگ بیچ نیز گفت: «ابتکار کریدور کشتیرانی سبز انتشار گازهای گلخانه‌ای را در بزرگترین اقیانوس جهان کاهش می‌دهد و به اقدامات سبزتر از سوی شرکت کنندگان زنجیره تامین در امتداد این مسیرهای تجاری حیاتی منجر می‌شود. فناوری‌های جدید و نوآورانه کشتی‌ها، افزایش دسترسی به سوخت‌های پایدار و شیوه‌های بهتر ایجاد شده از طریق این کریدور سبز نیز بر انتقال جهان به آینده‌ای پاک‌تر بسیار فراتر از مناطقی که توسط بنادر ما ارائه می‌شود، تأثیر می‌گذارد.»

کشتیرانی سبز، از امارات تا کانادا

در همین رابطه، یادداشت تفاهمی بین سواحل غربی کانادا و بنادر امارات، کره و ژاپن به منظور توسعه کریدور کشتیرانی سبز غرب برای اتصال آمریکای شمالی و آسیا به امضا رسید. پابلو رودریگز، وزیر حمل و نقل کانادا، این طرح را در اجلاس آب‌وهوای COP28 اعلام کرد. کریدور کشتیرانی سبز مورد نظر، از چندین بندر کانادا از جمله پرنس روپرت، ونکوور و ادمونتون عبور می‌کند و به چندین بندر اصلی در آسیا و خاورمیانه متصل می‌شود و از کوتاه‌ترین مسیر آبی بین آمریکای شمالی و آسیا می‌گذرد. انتظار می‌رود کشتی‌های این مسیر از سوخت‌های پاکی چون آمونیاک، هیدروژن و متانول تولید شده در کانادا استفاده کنند.

راه‌اندازی این ابتکار به دنبال انتشار  چارچوب دالان‌های کشتیرانی سبز کانادا در سال 2022 انجام شد که نشان دهنده تعهد کانادا به توسعه بخش کشتیرانی سبز خود است. رودریگز  می‌گوید: «همکاری برای آینده‌ای سبزتر و پایدارتر ضروری است. از طریق این یادداشت تفاهم، ما اراده، سرمایه‌گذاری و حرکت جمعی خود را برای اطمینان از ایمن، قابل اعتماد و پایدار بودن بخش دریایی جهانی به کار می‌گیریم. ما در حال تعیین مسیری برای آینده صفر خالص هستیم.»

تا همین اواخر، کریدورهای کشتیرانی سبز در مسافت‌های طولانی چیزی بیش از یک رویا نبود. با این حال، اعلام برنامه‌ها برای دو مسیر جدید جدید در سال جاری نشان می‌دهد که می‌توان انتظار داشت در دهه آینده شاهد طرح‌های بیشتری در حوزه کشتیرانی سبز باشیم؛ چرا که چندین قدرت جهانی با هم همکاری می‌کنند تا مسیرهای کلیدی را برای حمایت از گذار سبز جهانی توسعه دهند.

کریدورهای کشتیرانی سبز، راهکاری امیدوارکننده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت کشتیرانی هستند.

منبع : تجارت نیوز

بازنشر : رهروان تجارت کهن

دیدگاه ها (0)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x