نگاهی به مطالعه‌ای که ۳۰ سال پیش رابطه آلودگی هوا بر سلامتی را ثابت کرد

 
بشر از سال‌ها پیش در مورد تاثیرات منفی آلودگی هوا بر بدن انسان اطلاع داشت. مطالعه‌ای که “شش شهر هاروارد” نامیده شد و نتایج آن 30 سال پیش منتشر شد، دانسته‌ها در مورد تأثیر آلودگی هوا بر سلامت را به طور چشمگیری تغییر داد. این مطالعه ثابت کرد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا، حتی در سطوح نسبتا پایین، می‌تواند خطر مرگ را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

 مطالعه روی شش شهر آمریکا که محققان دانشگاه هاروارد آن را انجام دادند و در سال 1993 منتشر شد، نشان داد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا با افزایش خطر مرگ و میر مرتبط است. این مطالعه تأثیر عمیقی بر سیاست‌های بهداشت عمومی داشته و منجر به مقررات سخت‌گیرانه‌تر در مورد آلودگی هوا در سراسر جهان شده است.

به نقل از گاردین، پروفسور دن گرین باوم ، رئیس سابق مؤسسه اثرات سلامت آمریکا، می‌گوید: «در پی حوادث جدی آلودگی هوا در دهه‌های 50، 60 و 70، بسیاری از مردم فکر می‌کردند که ما مشکل را حل کرده‌ایم. اما پس از آن، مطالعه شش شهر منتشر شد و رابطه قوی بین آلودگی هوا و مرگ و میر را در سطوح بسیار پایین‌تری پیدا کرد.»

منشأ این مطالعه را می‌توان در تحریم نفت و شوک‌های قیمتی پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 جستجو کرد.

آلودگی هوا عامل اصلی مرگ‌ومیر

پروفسور داگ داکری، از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی چان، محقق اصلی مطالعه شش شهر در سال 1988 بود. او شرایطی را که منجر به شروع مطالعه شد به یاد می‌آورد. قیمت نفت در بازار بین المللی تقریباً یک شبه دو برابر شد. با پیش‌بینی کاهش کیفیت هوا در دهه آینده، دانشگاه فراخوانی را برای مطالعه طولانی‌مدت اثرات بهداشتی مرتبط با تغییر از نفت به زغال سنگ برای تولید برق منتشر کرد.

از سوی دیگر، در دهه 1970، نگرانی‌ها در مورد تأثیر آلودگی هوا بر سلامت انسان افزایش یافت. در پاسخ به این نگرانی‌ها، آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) مطالعه‌ای را برای بررسی ارتباط بین آلودگی هوا و مرگ و میر آغاز کرد.

در سال 1974، محققان شش شهر آمریکا را انتخاب کردند که غلظت آلودگی هوا در آنها متفاوت بود. بیش از هشت نفر به طور تصادفی برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند و سپس به طور متوالی تا 16 سال با آنها تماس گرفته شد.

این تیم همچنین داده‌های آلودگی هوا را از هر شهر جمع‌آوری کرد. تفاوت 51 درصدی در میزان مرگ‌ومیر بین بهترین و بدترین شهر وجود دارد. تیم با هر یک از شرکت‌کنندگان مصاحبه کرد تا در مورد سن، رژیم غذایی، شغل، سابقه مصرف سیگار و سایر مواردی که می‌تواند بر سلامت طولانی‌مدت آنها تأثیر بگذارد، اطلاعاتی را کسب کند. این عوامل بیش از نیمی از تفاوت‌ها در میزان مرگ‌ومیر را تشکیل می‌دادند، اما هنوز 26 درصد تفاوت در بقا وجود داشت.

هنگام ترسیم این تفاوت در برابر آلودگی هوا، یک خط مستقیم واضح مشاهده شد. این به ویژه در مورد آلودگی ذرات کوچک که اکنون PM2.5 نامیده می‌شود، واضح بود.

نتایج مطالعه نشان داد که افرادی که در شهرهایی با آلودگی هوا بیشتر زندگی می‌کردند، بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس بودند. این ارتباط به ویژه در مورد آلودگی ذرات ریز (PM2.5) که می‌توانند به راحتی وارد ریه ها و جریان خون شوند، قوی بود.

یافته‌های مطالعه شش شهر هاروارد با مطالعات بعدی تأیید شد. این مطالعات نشان داده‌اند که آلودگی هوا می‌تواند باعث طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه و مرگ زودهنگام شود.

مطالعه شش شهر هاروارد تأثیر عمیقی بر سیاست‌های بهداشت عمومی داشته. این مطالعه منجر به مقررات سخت‌گیرانه‌تر در مورد آلودگی هوا در سراسر جهان شده است.

قوانین سخت‌گیرانه برای کاهش آلودگی هوا

در سه دهه گذشته، بسیاری از مطالعات نتایج مطالعه شش شهر را تایید کرده‌اند، از جمله یک مطالعه روی بیش از 60 میلیون نفر. این موارد منجر به صدور دستورالعمل‌های آلودگی هوا از سوی سازمان بهداشت جهانی شده است و بر تخمین‌های مکرر نقل‌قول از حدود چهار هزار مرگ زودهنگام سالانه در لندن به دلیل آلودگی هوا، 29 تا 43 هزار در سراسر بریتانیا و بیش از 400 هزار در اتحادیه اروپا منجر شده است.

پروفسور باربارا هافمن ، از دانشگاه دوسلدورف، می گوید: «اکنون، پس از دهه‌ها تحقیق در سطح بالا، تجزیه و تحلیل‌های بعدی نشان می‌دهد که شدیدترین کاهش در آلودگی هوا منجر به بیشترین دستاوردهای سلامتی می‌شود.»

در بریتانیا، دولت منطقه بسیار کم انتشار لندن (ULEZ) را ایجاد کرد که در سال 2019 راه‌اندازی شد. این منطقه به کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و تاکسی‌هایی که از استانداردهای آلایندگی جدید پیروی نمی‌کنند، اجازه ورود نمی‌دهد.

اتحادیه اروپا نیز قوانین سخت‌گیرانه‌تری را برای آلودگی هوا وضع کرده. این قوانین منجر به کاهش قابل توجهی در آلودگی هوا در اتحادیه اروپا شده است.

مطالعه شش شهر هاروارد همچنین منجر به تشدید مقررات آلودگی هوا در آمریکا و دیگر کشورها شده و به ایجاد برنامه‌های بهداشت عمومی برای کاهش قرار گرفتن افراد در معرض آلودگی هوا کمک کرده است.

این مطالعه نشان داد که آلودگی هوا یک خطر جدی برای سلامتی است و کاهش سطح آلایندگی می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.

منبع : تجارت نیوز

بازنشر : رهروان تجارت

دیدگاه ها (0)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x