مبارزه با تغییرات اقلیمی به نتیجه نمی‌رسد؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد که اگر به سوزاندن سوخت‌های فسیلی با سرعت کنونی ادامه دهیم، جهان به هدف خود در مبارزه با تغییرات اقلیمی نمی‌رسد.

 بشر برای نجات سیاره باید  تا قبل از سال 2030، گرمایش را زیر 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن نگه دارد. اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در صورت عدم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای این پنجره بسته می‌شود و جهان به هدف خود در مبارزه با تغییرات اقلیمی نمی‌رسد.

در واقع در صورتی که به سوزاندن سوخت‌های فسیلی با سرعت کنونی ادامه دهیم، در مدت زمان پنج سال، یعنی تا اوایل سال 2029، احتمالا جهان نمی‌تواند زیر حد دمای توافق شده بین‌المللی برای گرمایش جهانی باقی بماند.

چرا جهان به اهداف اقلیمی خود نمی‌رسد؟

 با فراتر رفتن از 1.5 درجه سانتیگراد و گرم شدن زمین، فاجعه تغییرات اقلیمی افزایش می‌یابد.

رسیدن به این آستانه، زودتر از آنچه در ابتدا محاسبه می‌شد اتفاق می‌افتد، زیرا جهان در پاکسازی نوع دیگری از ذرات ریز آلودگی هوا به نام آئروسل پیشرفت کرده است. کارشناسان معتقدند آئروسل‌ها کمی سیاره را خنک می‌کنند و اثرات سوختن زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی را می‌پوشانند. به عبارت دیگر، در حالی که پاکسازی آلودگی هوا به طور کلی خوب است، اما این موفقیت در بعضی موارد به معنای افزایش سریعتر دما است.

مقاله‌ای که در مجله Nature Climate Change منتشر شد، بودجه کربن را 250 میلیارد تن متریک تعیین می‌کند؛ جهان سالانه دست کم 40 میلیارد تن سوخت فسیلی می‌سوزاند و  این رقم همچنان در حال افزایش است.

بودجه کربن جهان چقدر است؟

رابین لامبول می‌گوید: «این طور نیست که مبارزه با تغییرات اقلیمی بعد از شش سال از بین برود. اما احتمالا اگر در حال حاضر در یک مسیر نزولی قوی نباشیم، در مسیر مبارزه برای آن محدودیت 1.5 درجه خیلی دیر خواهد بود.»

وی در ادامه بیان کرد: «گزارش هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی (IPCC) در سال 2021 که بودجه‌ای بالغ بر 500 میلیارد تن را ارائه می‌دهد، به تاریخ اواسط سال 2032 برای توقف دمای 1.5 درجه اشاره می‌کند.»

آیا اهداف اقلیمی قابل تحقق است؟

رهبران جهان همچنان می‌گویند که هدف 1.5 درجه قابل دستیابی است. لامبول می‌گوید: «محدود کردن گرمایش به 1.5 درجه از نظر فنی می‌تواند امکان‌پذیر باشد، اما از نظر سیاسی چالش‌برانگیز و بعید است.»

گلن پیترز، دانشمند آب و هوا از مؤسسه آب و هوای نروژی CICERO، نیز تاکید می‌کند: «ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اهداف تعیین شده آنقدر کم است که تقریباً معنایش را از دست می‌دهد.»

پیرس فورستر، دانشمند آب و هوا از دانشگاه لیدز، می‌گوید: «مردم باید نگران باشند. آنها باید اقدام کنند. اقدام هر چه سریعتر می‌تواند نرخ گرمایش در این دهه را به نصف کاهش دهد.»

جهان در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای است که رسیدن به هدف اقلیمی 1.5 درجه سانتیگراد بسیار دشوار یا غیرممکن خواهد بود. اقدامات فوری و گسترده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ضروری است تا از پیامدهای فاجعه بار گرمایش زمین جلوگیری شود.

 

منبع : تجارت نیوز

بازنشر : رهروان تجارت

دیدگاه ها (0)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x