حذف دی‌اکسید کربن؛ هدف چالش‌برانگیز ۷ کشور اروپایی

هفت کشور اروپایی از جمله آلمان، هلند و فرانسه، متعهد شدند که تا سال 2035 تمام نیروگاه‌های تولیدکننده دی اکسید کربن را از سیستم‌های برق خود حذف کنند. این کشورها تقریباً نیمی از تولید برق اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌دهند.

اقدام هفت کشور اروپایی گامی مهم در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات اقلیمی است. با این حال، اجرای آن چالش‌هایی را نیز به همراه دارد.

این هدف توسط اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ و هلند و سوئیس تعیین شده است. این کشورها در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که اقدامات اقلیمی موجود اتحادیه اروپا احتمالاً تا سال 2040 اروپا را به سمت تولید برق تقریباً بدون دی‌اکسیدکربن سوق خواهد داد.

این کشورها اعلام کردند که توافق برای حرکت سریع‌تر با یکدیگر به آنها کمک می‌کند تا به طور مشترک زیرساخت‌هایی را برنامه‌ریزی کنند تا مطمئن شوند که شبکه‌ها و ذخیره انرژی کافی برای ادغام مقادیر زیادی از انرژی کم‌کربن در شبکه و حفظ جریان آن در سراسر مرزهای کشور ایجاد می‌کنند.

تامین برق اتحادیه اروپا از منابع تجدیدپذیر

به نقل از ، آمارهای آژانس محیط‌ زیست اروپا نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا در سال 2022، 41 درصد از برق خود را از منابع تجدیدپذیر دریافت کرده است. اما شدت انتشار دی‌اکسیدکربن بین کشورها به طور قابل توجهی متفاوت است.

برای مثال، اتریش در حال حاضر بیش از سه چهارم برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر دریافت می‌کند، در حالی که فرانسه حدود 70 درصد از توان خود را به انرژی هسته‌ای بدون انتشار دی‌اکسیدکربن متکی است و لهستان بیشترین تولید برق با دی‌اکسیدکربن که سهم بالای آن از زغال سنگ است را در بین کشورهای اتحادیه اروپا دارد.

مدل‌سازی توسط اندیشکده Ember می‌گوید که تقریباً کل اروپا می‌تواند بخش برق خود را تا سال 2035 کربن‌زدایی کند. با استفاده از انرژی بادی و خورشیدی می‌توان تا 80 درصد برق تولید کرد و انرژی زغال‌سنگ و گاز تا حد زیادی تا سال 2035 حذف شده است.

به گفته Ember، انجام این کار به سرمایه‌گذاری اولیه تا 750 میلیارد یورو در منابع و شبکه‌های تجدیدپذیر نیاز دارد. اما تا سال 2035، کشورها به طور کلی در مقایسه با برنامه‌های فعلی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهند کرد.

اقدامات کشورهای اروپایی چه تأثیری دارد؟

این اقدام می‌تواند به کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای در اروپا کمک کند. اتحادیه اروپا در حال حاضر حدود 20 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را از بخش برق تولید می‌کند. حذف نیروگاه‌های دی‌اکسیدکربن می‌تواند آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در بخش انرژی تجدیدپذیر کمک کند. برآورد می‌شود که اجرای این اقدام در اروپا تا سال 2030 به ایجاد بیش از یک میلیون شغل جدید منجر شود.

منابع انرژی تجدیدپذیر مانند باد و خورشید قابل اعتماد و پایدار هستند و از وابستگی اروپا به واردات انرژی‌های فسیلی می‌کاهند. این اقدام می‌تواند به تقویت امنیت انرژی اروپا کمک کند.

دیدگاه‌های مختلف درباره اقدامات کشورهای اروپایی

برخی از کارشناسان معتقدند که حذف نیروگاه‌های دی‌اکسیدکربن تا سال 2035 یک هدف واقع‌بینانه است. آنها استدلال می‌کنند که با سرمایه‌گذاری کافی و همکاری بین کشورها، این هدف قابل دستیابی است.

سایر کارشناسان معتقدند که این هدف بیش از حد جاه‌طلبانه است. آنها استدلال می‌کنند که ممکن است برای توسعه زیرساخت‌های لازم برای تولید کافی برق از انرژی‌های تجدیدپذیر زمان کافی وجود نداشته باشد.

حذف نیروگاه‌های دی‌اکسید کربن تا سال 2035 یک هدف چالش برانگیز اما مهم است. این اقدام می‌تواند به کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک کند. با این حال، اجرای این اقدام نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر و همکاری بین کشورها دارد.

منبع : تجارت نیوز

بازنشر : رهروان تجارت کهن

دیدگاه ها (0)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x